Naar inhoud
Banner met bus en tram op de Korenmarkt in Gent

Ik zoek vervoer op maat.Ik zoek via type vervoer.Ik vraag hulp via een Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer (MAV).

Hoe een toegankelijke rit reserveren?

Omdat nog niet alle stations, haltes en voertuigen rolstoeltoegankelijk zijn, kan je niet overal zomaar opstappen. Meestal moet je assistentie of een toegankelijk voertuig vooraf reserveren. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende reserveringsprocedures.

 

NMBS

Contacteer de NMBS via MyNMBS of via het Contact Center op 02 528 28 28 (elke dag van 7u tot 21u30).

  • Ten laatste 3 uur voor vertrek voor rechtstreekse verbindingen tussen 41 grote stations.
    (Aarschot, Aarlen, Antwerpen-Centraal, Bergen, Blankenberge, Braine-le-Comte, Brugge, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Denderleeuw, DendermondeDe Panne, Doornik, Genk, Gent-Dampoort, Gent-St-Pieters, Hasselt, Kortrijk, La Louvière-Zuid, Leuven, Libramont, Lier, Lokeren, Louvain-La-Neuve, Luik-Guillemins, Marloie, Mechelen, Mol, Namen, Nijvel, Oostende, Ottignies, Oudenaarde, Rochefort-Jemelle, Sint-Niklaas, Turnhout, Verviers-Centraal, Zottegem)
  • Ten laatste 24u voor vertrek tussen de 132 stations waar assistentie mogelijk is.
  • Ten laatste 48u voor buitenlandse ritten.

Merk op:

  • MyNMBS: Na registratie kan je inloggen en worden je persoonlijke gegevens automatisch ingevuld. Je kan er ook eerdere en lopende aanvragen bekijken.
  • Bij online reserveren kan je ook stations aanduiden waar geen assistentie voorzien is. De NMBS bekijkt of je haltes mogelijk zijn als vertrek- en aankomstpunt. Het kan dus gebeuren dat men voorstelt een ander station te kiezen.

Meer info voor reizigers met beperkte mobiliteit vind je op de website van de NMBS.

 

De Lijn

Sinds 1 februari 2020 moeten rolstoelgebruikers niet meer reserveren om een toegankelijke rit te maken. Je kan zelf de toegankelijkheidsstatus van de haltes opzoeken op de website of de app van De Lijn. Als je wil kan je nog altijd aanmelden via de belbuscentrale.

Als het voertuig en de haltes toegankelijk zijn en de rolstoelplaats is nog vrij, wordt de aanmelding doorgegeven aan de chauffeur van de rit.

Merk op:

  • Na registratie ontvang je een klantennummer. Hiermee kan je de volgende keer aanmelden.
  • Een gewone belbusrit moet je altijd reserveren (minstens 1 uur op voorhand).
  • In het project Ticket naar de zee ontwikkelde Inter een aantal toegankelijke routes van de Kusttram (De Lijn) naar het strand.

Meer info over een toegankelijke rit plannen vind je op de website van De Lijn.

 

MIVB

Assistentie moet je ten laatste 1 uur voor vertrek reserveren (en ten vroegste 1 dag op voorhand). Contacteer de MIVB via 02 515 23 65, via het contactformulier op de website of via de telefoon bij het loket. Er wordt zo snel mogelijk een beambte gestuurd.

Merk op:

  • De reis kan enkel plaatsvinden tussen twee toegankelijke stations.
  • De begeleiding gebeurt vanaf het loket of een verkoopautomaat en voor het volledige traject.
  • Assistentie wordt dagelijks verzorgd van 7u tot 22u.
  • De prijs blijft dezelfde als voor een gewone rit.
  • Er wordt aangeraden de spitsuren te vermijden.

Meer info over assistentie in de metro vind je op de website van de MIVB.