Naar inhoud
Banner met detail van metrostel in Brussel

Ik zoek vervoer op maat.Ik zoek via type vervoer.Ik vraag hulp via een Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer (MAV).

Taxi en VVB

Taxibedrijven en verhuurdiensten van voertuigen met bestuurder (VVB) verzorgen allebei vervoer op aanvraag tegen betaling.

Taxivervoer richt zich eerder op privépersonen en kan op elk moment van de dag aangevraagd worden.

Een dienst voor het verhuren van voertuigen met bestuurder (VVB) wordt op voorhand aangevraagd en dient voor langere ritten. Deze dienst wordt bijvoorbeeld gebruikt voor (groeps)verplaatsingen voor reisbureaus, ziekenfondsen en bedrijven.

De gemeenten zijn bevoegd voor de organisatie van beide diensten. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de overheidsdienst Brussel Mobiliteit - Directie Taxi's bevoegd.

 

Voorwaarden

  • Een taxi is dag en nacht beschikbaar. Je kan een taxi aanvragen tot vlak voor je vertrek bij een taxistandplaats, thuis of op een afgesproken locatie.
  • Een voertuig met bestuurder heeft geen vaste standplaats en mag zich alleen op de openbare weg begeven als het verhuurd is. Het voertuig moet voor minstens drie uur verhuurd worden.
  • Niet iedere taxi- of VVB-dienst heeft aangepaste voertuigen voor rolstoelgebruikers. Neem tijdig contact op voor rolstoelvervoer.

 

Kostprijs

Taxidiensten hanteren wettelijk vastgelegde tarieven. Je vindt deze terug op de taxikaart, zichtbaar in het voertuig en op de achterruit. De taxameter geeft het te betalen bedrag weer. Een letter toont aan welk tarief op de taxikaart je rijdt. Na de rit ontvang je een gedrukt vervoerbewijs.

Er bestaan twee soorten tarieven:

  • Forfaitair: je betaalt een vast bedrag voor de rit (bv. binnen een stadszone of een rit van de stad naar de luchthaven).
  • Te berekenen: instapgeld + prijs per kilometer + wachtgeld per uur (bv. voor een boodschap, of wanneer de snelheid te laag ligt als je in de file staat).

Bij diensten voor VVB kan je onderhandelen over de kostprijs.

 

Hoe reserveren?

Een taxi kan je telefonisch reserveren. Soms kan je ook reserveren via website of app: dit is handig voor doven en slechthorenden of voor wie moeilijk een telefoongesprek kan voeren.

Een dienst VVB kan je reserveren per telefoon, mail of fax. Over het algemeen moet je enkele dagen op voorhand de gewenste verplaatsing reserveren.

Er wordt een schriftelijke overeenkomst gesloten tussen de verhuurder en de klant. Als je de aanvraag indient voor iemand anders, moet je het huurcontract op voorhand ondertekenen. Als de rit voor jezelf is, kan je het huurcontract ondertekenen bij het instappen in het voertuig.

 

Goed om te weten

  • Om mensen met een mobiliteitsbeperking financieel te ondersteunen, bestaan er een aantal initiatieven rond dienstencheques en taxicheques.
  • Op MeerMobiel zijn enkel bedrijven opgenomen die ook rolstoelvervoer voorzien. Je vindt ze terug via zoeken op type vervoer.

 

Meer informatie

 

Zoekresultaten in de databank

icoon zoekmethode type vervoer

Ga naar het overzicht van de zoekresultaten voor dit vervoertype.