Naar inhoud
Banner met bus en tram op de Korenmarkt in Gent

Ik zoek vervoer op maat.Ik zoek via type vervoer.Ik vraag hulp via een Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer (MAV).

Actueel

Tijdelijke maatregelen De Lijn voor blinde en slechtziende reizigers

Tijdelijke maatregelen De Lijn voor blinde en slechtziende reizigers

Als gevolg van de coronamaatregelen is instappen via de voorste deur van bussen en trams van De Lijn niet mogelijk. Om de chauffeurs te beschermen, zijn de stuurposten met folie afgeschermd. Dit bemoeilijkt ook de communicatie met de chauffeur. Voor blinde en slechtziende reizigers is die communicatie erg belangrijk. VeBeS drong bij De Lijn aan om dit probleem op te lossen.

Om hieraan tegemoet te komen, heeft De Lijn vanaf 1 juni de volgende tijdelijke richtlijnen ingevoerd voor blinde en slechtziende reizigers:

Rolstoelgebruikers niet langer reserveren bij De Lijn

Week van de mobiliteit - VFG voert campagne voor toegankelijker openbaar vervoer

Rolstoelgebruikers moeten niet meer reserveren op 57 bus- en tramlijnen

Rolstoelgebruikers moeten niet meer reserveren op 57 bus- en tramlijnen

Vanaf 3 december 2018 moeten rolstoelgebruikers niet meer reserveren voor een rit met 57 bus- of tramlijnen. Op deze ‘Meer Mobiele Lijnen’ zet De Lijn uitsluitend toegankelijke voertuigen in en is een gegarandeerd deel van de haltes toegankelijk.

Na het succesvol proefproject met vijf Meer Mobiele Lijnen eerder dit jaar, kondigde De Lijn aan dat het aanbod nog in 2018 zou uitgebreid worden tot 70 lijnen. Uiteindelijk zijn het er 57 geworden.

De Lijn breidt aanbod 'Meer Mobiele Lijnen' uit van 5 naar 70

De Lijn breidt aanbod 'Meer Mobiele Lijnen' uit van 5 naar 70

Het afgelopen half jaar testte De Lijn in elke provincie een 'Meer Mobiele Lijn' uit, waarbij rolstoelgebruikers kunnen reizen zonder te reserveren. Op deze lijn rijden alleen toegankelijke bussen of trams en minstens de helft van de haltes zijn toegankelijk.

De vijf lijnen uit het proefproject zijn de Kusttram, Tram 1 in Gent, Tram 15 in Antwerpen, Lijn 51 Hasselt - Heusden en de Ringbus Leuven.

Toost mee op toegankelijke mobiliteit! (VFG - Week van de mobiliteit)

Toost mee op toegankelijke mobiliteit! (VFG - Week van de mobiliteit)

Mobiliteit is een basisvoorwaarde om actief te kunnen deelnemen aan de samenleving, dus ook aan het horeca- en uitgaansleven. VFG wil daar een zo groot mogelijk publiek van bewustmaken.

Van 16 tot 22 september is het Week van de Mobiliteit. Een ideale gelegenheid om café- en restaurantbezoekers attent te maken op de mobiliteitsproblemen die mensen met een handicap dagelijks ondervinden. Dat doen zemet bierviltjes met een leuke cartoon en ludieke boodschap die ze in zoveel mogelijk horecagelegenheden willen verspreiden.

Infoavonden KVG Buddywerking - Samen op stap

Infoavonden KVG Buddywerking - Samen op stap

Ontspanning, cultuurbeleving, sportbeoefening … is niet altijd zo evident voor mensen met een handicap. Soms hebben ze nood aan (meer) sociaal contact.

BUDDY helpt bij de zoektocht naar een vrijwilliger om samen leuke dingen te doen. Bij BUDDY hecht men belang aan gelijkwaardige relaties en sociaal contact in een vriendschappelijke en ongedwongen sfeer. Er is dus geen sprake van zorg of betutteling maar samen interesses delen die jullie beiden leuk vinden.

Infoavond 'De plaats van de rolstoel en scooter in het verkeer'

Infoavond 'De plaats van de rolstoel en scooter in het verkeer'

Mobiliteit is een basisrecht voor iedereen. Elke weggebruiker, ongeacht zijn leeftijd, lichamelijke vaardigheid of het gebruikte vervoermiddel, moet zich veilig kunnen verplaatsen. De rolstoel is één van de hulpmiddelen voor personen met een handicap om zich te verplaatsen. Maar we zien ook meer en meer mensen zich verplaatsen met een scootmobiel.

Wanneer je je in het verkeer begeeft, moet je je aan de verkeersregels houden. Afhankelijk van je ‘voertuig’ of ‘voortbewegingstoestel’ kunnen dit andere regels zijn.

Wijzigingen voor dienstencheques in 2016

Abonneren op RSS - Actueel