Sinds 1 februari 2020 moeten rolstoelgebruikers niet langer reserveren voor een toegankelijke rit bij De Lijn.
Omdat de meeste bussen en trams van De Lijn ondertussen aangepast zijn, en gebruikers zelf de toegankelijkheid van de haltes kunnen opzoeken, is reserveren niet langer nodig om een toegankelijke rit te maken.
Gebruikers kunnen op de website (routeplanner) of in de app zelf opzoeken of hun haltes toegankelijk zijn. Als de halte minimaal de status 'toegankelijk mits assistentie' heeft, kan je er met je rolstoel terecht zonder reservatie. De chauffeur, je begeleider of een medereiziger legt (indien nodig) de oprijplaat uit. Je kan enkel meereizen als de voorbehouden rolstoelplaats op het voertuig beschikbaar is.
Aanmelden via de belbuscentrale is trouwens nog steeds mogelijk. Dan kijkt men na of het voertuig toegankelijk is en wordt de chauffeur van je rit verwittigd.
Meer info
- Nieuwsbericht: 'De Lijn schaft reservatieplicht rolstoelgebruikers af vanaf 01/02/2020' (persbericht De Lijn)
- Een toegankelijke rit maken (website De Lijn - informatiepagina)