Naar inhoud
Banner met trein in Antwerpen

Ik zoek vervoer op maat.Ik zoek via type vervoer.Ik vraag hulp via een Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer (MAV).

Tijdelijke maatregelen De Lijn voor blinde en slechtziende reizigers

Als gevolg van de coronamaatregelen is instappen via de voorste deur van bussen en trams van De Lijn niet mogelijk. Om de chauffeurs te beschermen, zijn de stuurposten met folie afgeschermd. Dit bemoeilijkt ook de communicatie met de chauffeur. Voor blinde en slechtziende reizigers is die communicatie erg belangrijk. VeBeS drong bij De Lijn aan om dit probleem op te lossen.

Om hieraan tegemoet te komen, heeft De Lijn vanaf 1 juni de volgende tijdelijke richtlijnen ingevoerd voor blinde en slechtziende reizigers:

  • Aan de halte plaatst de chauffeur het voertuig op de gewone wijze: met de eerste deur op de plaats waar de blinde of slechtziende reiziger staat opgesteld (opstapvlak in rubbertegels). De blinde of slechtziende reiziger maakt zich kenbaar met behulp van de witte stok of geleidehond.
  • De chauffeur opent de eerste deur, zegt op welke lijn hij/zij rijdt, wat de bestemming is en deelt mee dat de reiziger niet kan opstappen aan de eerste deur, maar de tweede moet nemen.
  • De chauffeur vraagt aan de reiziger of die op de hoogte moet worden gebracht wanneer de bestemmingshalte of het eventuele overstappunt is bereikt.
  • De reiziger begeeft zich zelfstandig naar de tweede deur.
  • Indien de reiziger dat wenst, verwittigt de chauffeur via de microfoon (of met luide stem) wanneer de eerstvolgende halte de bestemmingshalte is.

Bron: nieuwsbericht VeBeS (Vereniging van Blinden en Slechtzienden Licht en Liefde vzw)